Salgsbetingelser
Salgsbetingelser
-
Vi tar forbehold om feil/skrivefeil på nettsiden. Og at varer ikke kan sendes av kvalitetsmessige eller produksjonstekniske grunner.
-
Vi sender kun til adresser innenlands i Norge. (Fastlands-Norge, ikke til Jan Mayen og Svalbard)
Bestillinger / ordre
- Kunden alene er ansvarlig for å legge inn korrekte opplysninger om seg selv i sin konto i nettbutikken: (Vi etter-sjekker ikke om opplysningene er korrekt.)
Sørg derfor for at følgende er riktig stavet:
-
Ditt navn
-
Din adresse
-
Ditt telefonnummer – svært viktig for at posten skal sende hentemelding til riktig person.
-
e-postadresse
Blir det forsinkelser og/eller forringelser på varene på grunn av at kjøper har oppgitt mangelfulle eller feilaktige opplysninger, er kjøper økonomisk ansvarlig. Husk derfor også å oppdatere dataene i din konto dersom du skifter adresse, epost eller telefonnummer.
- Vi forbeholder oss retten til å avvise/kansellere ordre.
- Vi sender ikke erstatningsvarer for varer som ikke kan leveres. (Dersom det ikke er avtalt på forhånd)
- Uekte ordreinnleggelser, svindel og annen kriminell virksomhet vil bli politianmeldt.
Plantebeskrivelser i nettbutikken
- Alle beskrivelser av våre planter/sorter må anses som veiledende i den grad at planteegenskaper kan endre ved ulike vekstforhold. Dessuten vil mennesker oppleve dufter, farger og fargenyanser ulikt. Fotogjengivelse vil heller ikke være hundre prosent likt det vi ser i virkeligheten. Mye på grunn av at fargegjengivelse i kamera, mobil og skjermer alltid er ulikt. Vi forsøker å presentere våre planter på en så korrekt måte som mulig med beskrivelse og bilde.
Planter som sendes i posten.
Det må forventes at planter som pakkes inn og sendes i posten kan få gulfarging i bladverk og rifter/bretter i blader. Dette er helt normalt - og er ikke reklamsjonsgrunnlag.
Priser
- Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.
- Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt.
Betaling
- Betaling skjer ved utsjekk i nettbutikkens kasse og behandles av Klarna sine løsninger.
MERK: Er du under 18 år kan du etter norsk lov* kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav. *) Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2
- Siden vår nettbutikk baserer seg på salg med faktura og kredittkort kan ikke personer under 18 år handle her. Ved å legge inn en bestilling i vår nettbutikk bekrefter du at du er 18 år eller eldre.
Ordrebekreftelse
- Når din bestilling er registrert inn hos oss vil du motta en ordrebekreftelse fra oss på den epostadressen du har lagt inn.
- Det er da meget viktig at du går igjennom ordrebekreftelsen og kontrollerer at det er riktige opplysninger i forhold til din bestilling: Riktige sorter, riktig antall, riktige priser og riktig leveringsadresse.
- Finner du avvik må du umiddelbart sende oss tilbakemelding på dette slik at det kan rettes før varene sendes.
Pakking og sending
- Uansett når vi får inn bestillingene så skjer pakking og sending av planter fra oss på mandager. Dette fordi de skal komme fram før helgen. Det er avgjørende at ikke plantene blir liggende på postutleveringsstedet over helgen.
- Sendingen skjer med Posten Bring «pakke til hentested» og tar fra 1-5 virkedager.
- Plantene pakkes, én og én for seg og som videre legges tett sammen i kartongeske.
Levering
Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte og på det sted som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Beskrevet i ordrebekreftelsen
-
Vi sender kun til adresser innenlands i Norge. (Fastlands-Norge, ikke til Jan Mayen og Svalbard)
Uthenting av mottatte varer
- Siden planter er ferskvare må kjøper hente pakken ut fra postutleveringsstedet samme dag som den kommer inn på postutleveringsstedet. Kjøper må videre pakke de ut av emballasjen samme dag.
Retur og uavhentede varer
Retur skjer i henhold til angrefristlovens bestemmelser. Det er 14 dagers returrett* av ubrukte varer i original uskadet emballasje. Returporto betales av kjøper.
*) NB: Planter, løk og knoller er ferskvare og angrerettlovens bestemmelse gjelder ikke.
På uavhentede pakker vil hele fakturabeløpet faktureres kunden (Gjelder både bestillinger for levering pr post og for henting hos oss i Gartneributikken.) Etter betalingsfristen vil kravet bli sendt til inkasso. (Klarna)
- DVS: Henter kjøperen ikke ut varene/pakken fra utleveringsstedet vil kjøper allikevel bli belastet hele beløpet. (varer + frakt tur & retur)
- Merk deg at risikoen for varen går over på deg som kjøper når varen er overtatt av deg i henhold til avtalen. Det vil si at kjøperen (du) er ansvarlig for forringelse hvis pakkene med planter blir liggende uavhentet på postutleveringsstedet.
Returadresse:
Melby gartneri
Sundbyveien 9
1407 vinterbro
Eventuell tilbakebetaling av beløp skjer innen 30 dager gjennom Klarna.
Dersom din pakke er blitt skadet under transport
- Sjekk om pakken din har ytre skader når du mottar den på postutleveringsstedet. Er den skadd må du fylle ut en skademelding på utleveringsstedet før du tar med deg pakken. (Ta også bilder av pakken før utpakking). Er innholdet skadet på grunn av dette må ytre skader være meldt på utleveringsstedet for at det skal kunne bli vurdert erstattet. Er innholdet skadet på grunn av de ytre skadene må du ta bilder av det umiddelbart og sende oss straks på epost. Slik at vi kan gå videre med saken.
Reklamasjoner -
Planter er ferskvare
Ønsker man å klage /reklamere på mottatte planter MÅ dette dokumenteres umiddelbart etter utpakking. Og det må fotograferes og sendes bilder på epost til oss samme dag. Samt en beskrivelse av klagen/skaden. (plantene skal f.eks ikke klippes/skjæres i, eller pottes opp. De skal være originale som da vi sendte de.)
Det er kjøpers ansvar å behandle pakkene/plantene korrekt/forsvarlig etter ankomst utleveringssted. Og å hente de ut fra utleveringssted samme dag.
Planter som sendes når det er kaldt har alltid en fare for å fryse, uavhengig av hvor godt vi pakker. Vi tar ikke ansvar for erstatning av planter som skades pga kulde. Dette skjer som oftest fordi det er forsinkelser eller feilsending fra posten sin side. Men de har heller ikke forsikring på dette.
Mislighold
Skulle du som kjøper misligholde avtalen, for eksempel ved å ikke betale. Så følges dette opp av Klarna, etter gjeldende satser, lover og regler.
Avvisning og utestenging av kunder.
- Vi forbeholder oss retten til å avvise kunder, og utestenge kunder fra vår nettbutikk til enhver tid. Uten begrunnelse og uten varsel.
- Truende, sjikanøse, krenkende eller på andre måter upassende henvendelser/oppførsler i nettbutikken eller i noen av våre andre kanaler vil bli politianmeldt.
Personvern
Personopplysninger du legger inn i forbindelse med handel hos oss, behandles etter gjeldende lover og regler.
Kontakt oss
- Det dukker alltid opp spørsmål, og har du noe du lurer på angående vår nettbutikk, plantene i den eller ønsker generell informasjon før kjøp. Da ser vi gjerne at du tar kontakt med oss på epost så hjelper vi deg så snart vi kan.